Nolan Oswald Dennis

 

Nolan Oswald Dennis är en tvärdisci­plinär konstnär från Johannesburg, Sydafrika. Hans konstnärskap utforskar vad han kallar ”en svart medvetenhet”: avkoloniseringens materiella och meta­fysiska villkor.

Genom att arbeta i olika tekniker ifrågasätter Dennis verk platsen och tidens politik genom ett systemspecifikt snarare än platsspecifikt angreppssätt. Han arbetar med de dolda strukturer som förutbestämmer gränserna för vår sociala och politiska föreställnings­förmåga. Med hjälp av diagram, teckningar och modeller undersöker han ett dolt landskap av systemberoende och strukturella villkor som formar vår politiska under­jord. Denna plats inramas av system som korsar olika sfä­rer (tekniska, andliga, ekonomiska, psykologiska). Dennis verk kan ses som ett försök att sy ihop dessa – ibland motsatta, ibland kompletterande system – och att läsa teknologiska system sida vid sida med andliga system, samt att kombinera politisk fiktion med science fiction.

Dennis nyproducerade verk Xenolith Field ifrågasät­ter tidens och rummets politik genom användandet av jordmån som ett komplext mönster av socialt liv. Hans pågående serie med Xenolit-skulpturer kan ses på tre olika platser i Borås, och länkar staden till en pågående undersökning av svart medvetenhet och avkolonisering­ens materiella och metafysiska villkor. Konstnärens in­stallation på museet utforskar dessa idéer vidare genom ett stort väggdiagram och skulpturer som kartlägger nya associationer, system och kosmologi som innehar en frigörande potential.

Dennis har en examen i arkitektur från the University of the Witwatersrand, Johannesburg och en Master of Science i konst, kultur och teknologi från Massachu­setts Institute of Technology (MIT). Nyligen genomför­da separatutställningar och presentationer: Options på Goodman Gallery, Kapstaden, Sydafrika (2019) och Furthermore på Goodman Gallery, Kapstaden, Sydafrika (2016). Grupputställningar och konstmässor i urval: A Better Version of You, Goethe Institute, Peking, Kina; African Mobilities, TUM, München, Tyskland; In the Open or in Stealth, MACBA, Barcelona, Spanien; Tell Freedom: 15 South African Artists, Kunsthalle kAde, Amersfoort, Nederländerna (samtliga 2018); Deep Memory, Kalmar Konstmuseum, Kalmar; In No Time, MIT, Cambridge, USA och 89plus: Americans 2017, LUMA Westbau, Zürich, Schweiz (samtliga 2017).

 
 

Nolan Oswald Dennis, Xenolith Field, 2021. Foto: Hendrik Zeitler