Janet Echelman
Janet Echelmans konst sker i enorm skala och hennes skulpturer är stora som byggnader eller hela kvarter. Hennes arbete trotsar kategorisering och undersöker skulptur, offentlig konst och urban stadsomvandling.
1.78 Borås är titeln på Echelmans skulpturinstallation som temporärt kommer att hänga över Stora torget i Borås, som en del av 400-årsfirandet av stadens grundande. Hennes konstnärskap hämtar inspiration från äldre hantverk i kombination med avancerad teknologi för att skapa levande skulpturer som andas och reagerar på naturkrafter. 1.78 Borås är en skulptur som undersöker tidens cykler. Titeln anspelar på det antal mikrosekunder som dagen förkortades när en enskild fysisk händelse – rörelser i jordens tektoniska plattor – orsakade en jordbävning och en tsunami, och även förändrade hastigheten i jordens rotation.
Detta verk undersöker det komplexa samspelet mellan de många olika systemen i vår fysiska värld och påminner oss om vår komplexa sammanbundenhet med större tidscykler. Detta förkroppsligas i skulpturens material och när en del i skulpturens nätverk rör sig påverkas alla andra delar. Echelman ser behovet av att hitta utrymme för kontemplation mitt i det dagliga stadslivet. Hennes verk ger möjlighet att begrunda de större tidscyklerna och påminner oss om att lyssna till våra inre jag, vilket Echelman tror kan utgöra början på en förändring.
Janet Echelman bor och verkar i Florida, USA. Efter avslutade studier vid Harvard College bodde hon fem år i en by på Bali, och tog sedan dubbla examina i måleri och psykologi. Echelman har ett hedersdoktorat från Tufts University och har undervisat vid MIT, Harvard och Princeton. Skulpturen 1.78 har hittills visats i Madrid, Spanien (2018); Dubai, Förenade Arabemiraten (2018); och Beverly Hills, Kalifornien (2019). Echelmans konstverk har blivit landmärken för urbant liv på flera kontinenter från Singapore, Sydney, Shanghai och Santiago till Beijing, Boston, New York och London.
Du kan se 1.78 Borås mellan 29 maj och 13 juli.
Janet Echelman, 1.78 Borås, 2021. Foto: Hendrik Zeitler