Jacqueline Hoàng Nguyen

 

Med feministisk teori som utgångspunkt undersöker Jacqueline Hoàng Nguyễn historicitet, kollektivitet, politiska uto­pier och multikulturalism.

Nguyễns verk är ofta installationer som kombinerar ljud, video, tryckteknik och fotografi. Hon tillämpar en forskningsbaserad process där hon ofta använder arkivmaterial för att synliggöra den obemärkta politiska relevansen i bortglömda historier.

Nguyễn presenterar en uppdaterad version av sitt verk For An Epidemic Resistance (2009/2021), en tjugo­fem-kanalig ljudinstallation. Verket tar sin utgångspunkt i en oförklarlig skrattepidemi som bröt ut i Centralafrika 1962. En skrattexplosion spred sig under sex månader från en missionärsskola för unga flickor och infekterade hundratals människor i samhället och i angränsande byar. I den här versionen för Borås Konstbiennal har nya skratt lagts till den tidigare versionen av installationen.

Ljudet av skratt signalerar inte alltid nödvändigtvis glädje utan kan också vara ett tecken på stress, pådri­ven av kollektiv ångest, ilska eller sorg förknippad med en tid fylld av oro. Detta särskilt när människor upplever en kronisk samhällsstress. Men enligt kulturteoretikern Marjolein’t Hart kan skratt och humor även fungera som ett ”vapen för den svage” och på så vis bidra till att utveckla en kollektiv identitet.

Jacqueline Hoàng Nguyễn är från Kanada och för när­varande doktorand på Konstfack och KTH i Stockholm. Hon är utbildad på the Whitney Independent Study

Program i New York, Malmö konsthögskola och Con­cordia University i Montreal. Nguyễn’s verk har visats internationellt på institutioner som Bonniers Konsthall, Stockholm, (2021); the Július Koller Society, Bratislava, Slovakien (2019); CAMPLE LINE, Skottland, Stor­britannien (2019) och Trinity Square Video, Toronto, Kanada, (2019).

 
 

Jacqueline Hoàng Nguyễn, For An Epidemic Resistance, 2009–2021. Foto: Hendrik Zeitler