Christine Ödlund

 

Christine Ödlunds verk handlar om möj­ligheten att överskrida språkbarriären mellan människor och växter och barriä­rerna mellan det osynliga och det synliga.

Hennes intresse för vetenskap tillsammans med esote­risk kunskap möjliggör överraskande kopplingar. Hon arbetar med växter och ljud, naturliga kretslopp och visioner om framtiden, växthus och laboratoriemiljöer, ockultism och vetenskap – allt i en ständig pendelrörel­se från de minsta partiklarna till det ofattbara.

Ett urval av Christine Ödlunds senaste verk ställs ut på museet, som får oss att ompröva vårt förhållande till na­tur och växter, och öppnar upp för ett samtal om grän­serna för mänsklig kunskap. Ljudvågor förekommer ofta i Ödlunds konstverk. Utomhus visas skulpturen Tripod Amplifier (2018), som liknar en spetsig bergshorisont gjord i brutalistisk stil av gjutet återvunnet aluminium och förkroppsligar ljud fruset i ett ögonblick.

Christine Ödlund bor och arbetar i Stockholm. Hennes verk har visats i grupputställningar vid den åttonde Momentum Nordic Biennial of Contemporary Art i Moss, Norge (2015); the Marrakech Bienniale i Marocko (2014); Stedelijk Museum i Amsterdam, Nederländerna (2013); Lunds konsthall (2013); MOT – Museum of Contemporary Art Tokyo i Japan (2012); och Modernautställningen på Moderna Museet i Stockholm (2010). Ödlund tog sin examen från EMS Elektronmusikstudion i Stockholm 2004 och Kungliga Konsthögskolan i Stock­holm 1996 samt Konstfack i Stockholm 1995.

 
 

Christine Ödlund, Strawberry Field, 2020, Elecroacoustic Aspects of Plant and Man III, 2018. Foto: Hendrik Zeitler