Christine Ödlund
Christine Ödlunds verk handlar om möjligheten att överskrida språkbarriären mellan människor och växter och barriärerna mellan det osynliga och det synliga.
Hennes intresse för vetenskap tillsammans med esoterisk kunskap möjliggör överraskande kopplingar. Hon arbetar med växter och ljud, naturliga kretslopp och visioner om framtiden, växthus och laboratoriemiljöer, ockultism och vetenskap – allt i en ständig pendelrörelse från de minsta partiklarna till det ofattbara.
Ett urval av Christine Ödlunds senaste verk ställs ut på museet, som får oss att ompröva vårt förhållande till natur och växter, och öppnar upp för ett samtal om gränserna för mänsklig kunskap. Ljudvågor förekommer ofta i Ödlunds konstverk. Utomhus visas skulpturen Tripod Amplifier (2018), som liknar en spetsig bergshorisont gjord i brutalistisk stil av gjutet återvunnet aluminium och förkroppsligar ljud fruset i ett ögonblick.
Christine Ödlund bor och arbetar i Stockholm. Hennes verk har visats i grupputställningar vid den åttonde Momentum Nordic Biennial of Contemporary Art i Moss, Norge (2015); the Marrakech Bienniale i Marocko (2014); Stedelijk Museum i Amsterdam, Nederländerna (2013); Lunds konsthall (2013); MOT – Museum of Contemporary Art Tokyo i Japan (2012); och Modernautställningen på Moderna Museet i Stockholm (2010). Ödlund tog sin examen från EMS Elektronmusikstudion i Stockholm 2004 och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1996 samt Konstfack i Stockholm 1995.
Christine Ödlund, Strawberry Field, 2020, Elecroacoustic Aspects of Plant and Man III, 2018. Foto: Hendrik Zeitler