Åsa Norberg & Jennie Sundén

 

Åsa Norberg och Jennie Sundén har samarbetat sedan 2005 då de studerade på Konsthögskolan vid Umeå universitet. Deras projekt berör berättelser där konst och samhälle vävs samman och där estetik tycks gå hand i hand med social förändring.

Centralt för Åsa Norberg och Jennie Sundéns arbete är att de ofta för en dialog med andra konstnärer och folkbildares arbete och gärning. Genom att kombinera olika tekniker, material, form och teori vill de aktivera historien och sätta idéer och uttryck i rörelse på nytt.

För Borås Konstbiennal gör de en serie nya verk som kretsar kring olika perspektiv på vår materiella och sociala omgivning och hur vi kopplats bort från tingens ursprung genom specialisering av teknik och de allt mer komplexa kedjor och nätverk av aktörer i det kapita­listiska systemet. I centrum för Norberg och Sundéns nya collageverk står postorderkatalogen och tekoindustrins historia. Silhuetter av natur och konsumtion vävs samman med berättelser om arbetskraftens villkor och historien om ett fång nejlikors ankomst till Sverige på 1960-talet.

I dialog med tidigare efterforskning kring cirkulation och global sammankoppling talar verken bland annat om det Boråsbaserade klädföretaget Algots historia, tidig postorderverksamhet och dagens internethandel. Denna typ av företagshistoria består av flera intressan­ta berättelser om 1900-talets Sverige och utvecklingen av modern industri i Borås som Norberg och Sundén nu gör ett nedslag i.

År 2020 deltog konstnärerna i utställningen A Table of Content på Kalmar Konstmuseum. De har vidare medverkat i utställningar på Moderna Museet, Konstakademien, CF Hill och Tensta Konsthall, samtliga i Stockholm. Deras verk finns representerade i sam­lingar vid Handelshögskolan i Stockholm, Moderna Museet, Statens Konstråd, Västerås stad, Region Stockholm, Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad och privata samlingar.

 
 

Åsa Norberg & Jennie Sundén, A stream of distant relations / A flood of expanded reactions, 2021. Foto: Hendrik Zeitler