Anders Sunna
Det grundläggande narrativet i Anders Sunnas konstnärskap bottnar i den konflikt som hans familj varit en del av sedan 1970-talet.
Samtidshistoria, personliga erfarenheter och familjens kamp i relationen till staten, länsstyrelsen och samebyn utgör klangbotten i hans verk. Att växa upp i en långdragen konflikt har fått Sunna att uppfatta sin konst som en plattform för att berätta sin och familjens historia och att söka den upprättelse han tycker de förtjänar. Enligt Sunna har konsten en möjlighet att drabba betraktaren då den går direkt till hjärtat och därefter till sinnet.
Sunnas måleri bär på ett expressivt uttryck med en egen ikonografi där konflikten speglas via avbildningar av polisen, stängsel, byråkrater, politiker och nedbrända byggnader. Genom att gestalta en konflikt inom Sápmi pekar Sunna på behovet av att en dekoloniseringsprocess måste ta sin början inifrån varje individ. Att växa upp och inte vara accepterad av det samiska samhället och heller inte av det svenska har resulterat i en överlevnadsstrategi som baserar sig på en oräddhet enligt Sunna: “Dom tog renskötseln, dom tog språket, dom tog marken allting är borta. Vad har man då att vara rädd för när man redan förlorat allt?”.
Sunnas målningar utgörs av flera lager av berättelser som via en collageteknik bär den samiska berättartraditionen som inte är linjär utan där olika världar och förgreningar existerar samtidigt. Sunna är även inspirerad av graffiti, samisk mytologi och tror på att det finns något i bildskapandet som kan nå fram där ord inte räcker till.
Sunna har tidigare gjort flera olika större muralmålningar i Norge, Finland och runt om i Sverige och det är med denna erfarenhet i ryggen som han tar sig an Borås Kulturhus och gör ett nytt verk till Borås Konstbiennal 2021.
Anders Sunna bor och arbetar i Jokkmokk, Sverige. Sunna studerade vid Konstfack (2006 -2009). Sunna har medverkat i utställningar så som Modernautställningen på Moderna museet (2018); Varje löv är ett öga på Göteborgs Konsthall (2019–20); Träden står ljust gröna: Landskapsmåleri nu och då på Bonniers Konsthall (2020); och den 22:a Sydneybiennalen (2020). Han verk finns representerade i samlingar så som Moderna Museet, Stockholm; Konstmuseet i Norr; Uppsala konstmuseum; Västerås konstmuseum och Museum of International Folk Art, Santa Fe, USA. År 2022 deltar Anders Sunna i den 59:e upplagan av Venedigbiennalen där han kommer att representera Sápmi, hans samiska hemland, och förvandla den nordiska paviljongen till den samiska paviljongen.
Anders Sunna, Lyxen av att samsas, 2021. Foto: Hendrik Zeitler